درباره تورنت(Torrent) بیشتر بدانید

درباره تورنت(Torrent) بیشتر بدانید

درباره تورنت(Torrent) بیشتر بدانید

فایل تورنت :( Torrent file) یک پرونده  که حاوی فراداده‌هایی درباره فایل‌ها و فولدرهای به اشتراک گذاشته شده در بیت‌تورنت و لیست بیت‌تورنت ترکرها که به یافتن سرور کارا کمک می‌کند، است.

سامانه‌ای که از طریق آن اشتراک‌گذاری انجام می‌شود «بیت‌تورنت» نام دارد که نرم‌افزاری هم برای این کار به همین نام وجود دارد. فایل‌هایی که در این شیوه برای دانلود از آنها استفاده می‌شود «تورنت» نام دارند.

فایل‌های تورنت فایل‌های کوچکی هستند که اطلاعات فایل دیگری را که قرار است شما از پروتکل BitTorrent دانلود کنید، در خود جای داده‌اند. این پروتکل بر خلاف HTTP و HTTPS نیازمند یک کاربر یا Client تورنت برای دانلود فایل است.

فایل تورنت فایلی چند کیلوبایتی است با پسوند «torrent.» که اطلاعات فایلی که به اشتراک گذاشته می‌شود را به همراه دارد. کاگزار بیت‌تورنت این اطلاعات را خوانده و کاربر را از طریق یک یا چند سرور به کاربران دیگری که این فایل را به اشتراک گذاشته‌اند متصل می‌کند. اطلاعات سرورهایی که کابران را به یکدیگر متصل می‌کنند بر روی همین فایل است که البته بعداً در کلاینت قابل تغییر است.

‌شبکه تورنت شبکه‌ای است که با استفاده از این پروتکل، فایل‌ها را برای دانلود در سراسر جهان و در هر جایی که یک Client تورنت ‌باشد به اشتراک می‌گذارد. بعد و حتی در حین دانلود یک فایل از تورنت، خود شما نیز به بخشی از این شبکه ـ در خصوص آن فایل خاص ـ تبدیل می‌شوید.

امنیت تورنت

فایل‌های تورنت خود مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما از آنجایی که نه کلاینت و نه سرور از اطلاعات منتقل شده مطلع نیستند، قطعاً امکان آلوده بودن فایل‌های به اشتراک گذاشته شده وجود دارد. در واقع درحال حاضر خطری از سوی پروتکل بیت‌تورنت و فایل‌های تورنت، شما را تهدید نمی‌کند بلکه اطلاعاتی که از طریق اشتراک گذاری دانلود می‌کنید، امکان دارد که آلوده باشند. طبیعتاً بهترین راه، استفاده از آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌های به روز شده، برای مقابله با آلودگی‌های احتمالی است.

اصول تورنت

بهتر است با برخی اصطلاحات تورنت آشنا باشیم. این اصطلاحات در نرم‌افزارها، انجمن‌ها و گروه‌های تورنتینگ استفاده می‌شوند و شناخت آن‌ها تجربه‌ی دانلود را بهتر می‌کند.

1.Indexers (ایندکسر)- ایندکسرها وبسایت‌هایی هستند که فایل‌های تورنت را جمع‌آوری می‌کنند و عملکردی مانند موتور جستجوی محتوا دارند. سرویس‌هایی همچون Pirate Bay، Extratorrent و RarBG در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

2. Trackers (تراکر)- ردیاب‌ها سرورهایی هستند که مانند پلی میان کاربران تورنت عمل می‌کنند. وقتی شما فایلی را آپلود یا دانلود می‌کنید، این سرورها کل فرآیند را منظم و ساختاردهی می‌کنند.

3.Torrent Client (کلاینت)- کلاینت به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که به‌منظور اتصال به ترکرها استفاده می‌شوند. پس از اتصال به‌ کمک این کلاینت‌ها می‌توان فایل‌ها را دانلود کنید و فایل‌های دانلودشده توسط خودتان را نیز به هم متصل کنید. برخی از برترین کلاینت‌های تورنت عبارتند از: Deluge، uTorrent و Transmission.

4.Seeders (سیدر)- افرادی که فایلی در شبکه‌ی تورنت آپلود کنند با نام سیدر شناخته می‌شوند. نکته‌ی مهم برای کاربران عادی این است که بهتر است فایل‌های دانلودی را در داخل کلاینت نگهداری کنند تا آن‌ها نیز به‌عنوان سیدر آن فایل در شبکه فعال بمانند. به‌طور خلاصه بدون وجود سیدرها نمی‌توان فایلی را در شبکه‌ی تورنت دانلود کرد.

5.Leechers (لیچر)- لیچرها افرادی هستند که بدون سید کردن فایل، آن را دانلود می‌کنند. این اقدام عملیاتی ناپسند در شبکه‌ی تورنت است. 

6.Ratio - نرخ آپلود (سید) به دانلود (لیچ) هر کاربر با Ratio مشخص می‌شود. نسبت ایده‌ال برای دانلود هر فایل، باید بیش از ۱.۰ باشد. این بدان معنا است که شما به همان مقدار که در حال دانلود هستید، آپلود می‌کنید.

7.Magnet link - این لینک‌ها علاوه بر ایجاد امکان دانلود فایل، منابع و فایل‌های دیگر را مشخص می‌کنند و اجازه‌ی دانلود سریع به کلاینت شما می‌دهند.

پروتکل BitTorrent

پروتکل BitTorrent پروتکلی است که به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های حجیم و بزرگ را بدون برخورد با مشکل پهنای باند دانلود کنید. ساختار این پروتکل، اجازه ایجاد توقف و مکث در فرایند دانلود را نیز می‌دهد. 

پروتکل BitTorrent از بیش از یک سرور برای دانلود فایل در سیستم شما استفاده می‌کند. به هر یک از این سرور‌ها یک Peer می‌گویند که دلیل آن ارتباط ‌بین آن‌ها بدون دخالت سرور اصلی است‌ و‌‌ همان گونه که گفته شد، در حالی ‌که شما در حین دانلود ‌فایل هستید، خود نیز بخشی از این سرور و شبکه‌ا‌ید.‌ به عبارت دیگر، در حالی ‌که شما مشغول یک دانلود از این پروتکل هستید، شاید ر حال آپلود آن نیز برای شخص دیگری که خواهان این فایل است، باشید. حتی پس از پایان دانلود اگر تورنت را از سیستم خود پاک نکنید، ‌یا آن را در حالت Stop قرار ندهید، همچنان به آپلود ‌برای دیگران ادامه می‌دهد؛ به این امر Seeding می‌گویند. 

بیت‌تورنت (BitTorrent) نام نوعی پروتکل اشتراک داده‌ است که در سال ۲۰۰۱ توسط «برام کوهن» نوشته شد. بیت‌تورنت امکان انتقال اطلاعات با حجم بسیار بالا را بین چند کاربر، به صورت مستقیم و بدون استفاده از یک سرور مرکزی و با حداقل پهنای باند و سرعت فراهم می‌کند. اتفاق بزرگی که توسط این پروتکل افتاد، کم شدن نیاز سایت‌ها به سرور‌های بیشتر و صرفه جویی در استفاده از پهنای باند و سرور است. توسط این پروتکل، سایت‌ها می‌توانند اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را از دیگر کاربرانی که آن اطلاعات را دارند تامین کنند. کاری که هم اکنون فیس‌بوک و توئیتر به آن دست زده‌اند.


روی دیگر استفاده از بیت‌تورنت، بین کاربران معمولی و برای به اشتراک گذاری فایل است. توسط یک «کلاینت» (Client) بیت‌تورنت، که بر روی کامپیوتر افراد قرار دارد، می‌توان فایل‌های حجیم را به راحتی به اشتراک گذاشت. مزیت این سیستم این است که این کلاینت در مورد فایل‌های رد‌و‌بدل شده هیچ اطلاعی ندارد و فقط برای اتصال کاربران به یکدیگر به سرور نیاز است .

استفاده از پروتوکل بیت‌تورنت به سرعت در حال افزایش است. طبق آماری که شرکت بیت‌تورنت در فوریه ۲۰۰۹ منتشر کرد، بین ۴۳ تا ۷۰ درصد (بسته به موقعیت جغرافیایی) انتقال اطلاعات در کل اینترنت توسط بیت‌تورنت انجام می‌شود. براساس آمار دیگری نیز که در سال 2012 منتشر شد، ۳.۵ درصد از پهنای باند کل اینترنت دراختیار پروتکل بیت‌تورنت است. این یعنی بیش از نیمی از ۶ درصد از کل پهنای باندی که به اشتراک گذاری فایل اختصاص دارد.

‌مبنای پروتکل BitTorrent بر پایه به اشتراک گذاشتن سیستم‌های گوناگون برای دانلود یک فایل و بنا به فرمول بده و بستان است. وقتی یک فایل مادر تورنت را دانلود می‌کنید، ‌اطلاعات فایل اصلی از جمله جای قرار‌گیری آن، لینک‌های اصلی، متد رمزنگاری ـ اگر وجود داشته باشد ـ و اطلاعاتی مانند آن را دانلود می‌کنید. 

وقتی دانلود فایل آغاز می‌شود، درمی‌یابید‌ که در حال دانلود آن از سیستم‌هایی هستید که برخی از آن‌ها خانگی است. بهترین فرمول برای اشتراک فایل ـ بنا بر ایده سازندگان پروتکل BitTorrent ـ حالت ۱: ۱ است؛ یعنی اگر یک فایل را با ‌سیستم دیگران دانلود کرده‌اید، اجازه دهید ‌یک‌ بار در سیستم شما ‌کامل دانلود شود.

مزیت اصلی این سیستم آن است که افراد در آن مشارکت مستقیم و فعال دارند و در نتیجه شبکه سریع‌ گسترش می‌یابد که خروجی آن کاهش چشمگیر میزان استفاده از پهنای باند است. کافی است تصور کنید، ‌قرار بود یک سرور اصلی همه فایل‌ها را در خود جای داده و میلیون‌ها کاربر تورنت از‌‌ همان یک سرور استفاده کنند. قطعاً این سرور به اصطلاح Down می‌شد.

تورنت (Torrent):

به لحاظ لغوی به معنی «سیل» می‌باشد. تورنت به فایل‌هایی اطلاق می‌شود که اطلاعات فایل درخواستی ما را در خود دارد. وقتی این فایل را توسط یک کلاینت باز می‌کنیم، کلاینت بر اساس اطلاعات آن، محتوای قابل دانلود را نشان داده و ما را به کاربرانی که این فایل را دارند متصل می‌کند. این فایل‌ها دارای پسوند torrent بوده و بسیار کم حجم و درحد چند کیلوبایت هستند.

در استفاده از پروتکل‌های P2P یا Peer to Peer که تورنت نمونه‌ای از آن است، یک سرور مرکزی وجود ندارد! حالت معمولی این است که کامپیوتر من و شما به عنوان یک کلاینت به سرور مرکزی متصل می‌شود و وب‌سایت یا فایل‌ها دانلود می‌شوند. اما در تورنت وضعیت کاملاً متفاوت است.


در تورنت تمام کامپیوترها می‌توانند سرور و کلاینت باشند! تنها چیزی که لازم است اتصال به سرورهایی به اسم Tracker است که کارشان درست مثل نامشان است: دنبال کننده یا ردیاب.

سرور Tracker به کامپیوتر شما به عنوان یک کلاینت می‌گوید که فایل موردنظر روی چه کامپیوترهایی نگه‌داری می‌شود و در ادامه کامپیوتر شما با دیگر کامپیوترها رابطه برقرار می‌کند و فایل را دریافت می‌کند.


سایت‌های تورنت در حقیقت پایگاه‌های داده بسیاری از فایل‌های چند کیلوبایتی تورنت هستند که شخص می‌تواند با جستجو در آن فایل مورد نظر خود را پیدا کند و تورنت آن فایل را از آن سایت دریافت کند. ناگفته مشخص است که تعداد فایل‌های تورنت به میلیون‌ها عدد می‌رسد و به همین دلیل نیاز است تا محلی برای ذخیره و جستجو با دسته‌بندی‌های مشخص برای آن‌ها وجود داشته باشد. سایت‌های زیاد و شناخته‌شده‌ای همچون The Pirate Bay و Kickass Torrents وجود دارند که میلیون‌ها فایل تورنت را درون خود جای داده‌اند.

برای دانلود از تورنت نیاز به یک نرم‌افزار دارید که در واقع یک Client از BitTorrentباشد؛ نرم‌افزارهایی از جمله BitTorrent – و uTorrent  QbitTorrent و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر همگی Client هایBitTorrent هستند.

پس از آن نیاز است که به دنبال فایل مورد نظر خود در شبکه تورنت بگردید. این کار می‌تواند از طریق موتور جستجو گوگل با افزودن پسوند Torrent به انتهای جستجو صورت پذیرد. برخی نرم‌افزارهای Client از جمله QBitTorrent خود مجهز به موتور جستجو ذاتی هستند که کار شما را بسیار ساده می‌کند.

پس از یافتن فایل مربوطه ـ که پسوند. torrent دارد ـ کافی است روی آن دو بار کلیک کنید تا Client خودکار اجرا شده و پس از بررسی اطلاعات فایل، آن را دانلود کند.

کاربردهای مختلف تورنت

روش اشتراک‌گذاری فایل در تورنت به گونه‌ای است که نیازی به سرورهای بسیار سریع ندارد لذا کاربردهای بسیار زیادی برای آن مطرح شده است. چت، دانلود فایل، به اشتراک‌گذاری فایل و حتی دریافت بروزرسانی‌های یک بازی آنلاین مثل Star Craft II از طریق پروتکل‌های Peer to Peer بسیار ساده و سریع می‌شود.

دانلود آپدیت‌های بازی Star Craft II از طریق P2P

روز به روز بر کاربری‌های تورنت افزوده می‌شود ولیکن در ایران تورنت را بیشتر با فایل‌ها و نرم‌افزارهایی می‌شناسیم که در سایر منابع یافت نمی‌شوند و یا پیدا کردنشان بسیار مشکل است.

سرویس‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی برای جست‌وجوی تورنت داریم که اگر سری به آنها بزنید متوجه می‌شوید که محتوای موجود روی کامپیوترهای کاربرانی از سراسر دنیا، چه قدر کامل و گسترده است.

چگونه از تورنت استفاده کنیم

شاید در نگاه اول فناوری تورنت پیچیده به نظر برسد؛ اما در واقع استفاده از آن بسیار ساده است. البته دانلود در این شبکه به آسانی دانلود از یک وبسایت نیست و برای پیدا کردن محتوای مناسب، خصوصا فیلم و سریال، نیاز به صرف زمان بیشتری دارید. 

به‌منظور اتصال به این شبکه و استفاده از پتانسیل‌های آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- یک کلاینت (نرم‌افزار) تورنت نصب کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید از نرم‌افزار Deluge که برای ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است استفاده کنید. برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS نیز کلاینت‌های اختصاصی عرضه شده است؛ اما پیشنهاد می‌شود برای استفاده از این شبکه از کامپیوتر شخصی یا لپتاپ استفاده کنید.

۲- به‌ دنبال تورنت مورد نظر بگردید. از یک ایندکسر (موتور جستجو) برای پیدا کردن محتوای مورد نظر استفاده کنید. نمونه‌های این وبسایت‌ها در بخش معرفی ایندکسر آمده‌اند. با یک جستجوی ساده در گوگل (best torrenting sites) نیز می‌توانید لیستی از سرویس‌دهندگان دیگر را پیدا کنید.

۳- فایل مورد نظر را دانلود کنید. از طریق دانلود مستقیم یا اتصال به مگنت لینک‌ها، دستور دانلود فایل را اجرا کنید.

۴- اگر نرم‌افزار تورنت به‌صورت خودکار اجرا نشد، آن را به‌صورت دستی اجرا و لینک را در آن وارد کنید.

۵- منتظر باشید تا دانلود شروع شود و تکه‌های فایل از کاربران مختلف دریافت شوند.

۶- وقتی دانلود تمام شد، می‌توانید فایل را باز کنید.

۷- پس از دریافت کامل فایل، کلاینت را نبندید تا به‌عنوان سید برای دیگر دانلودکنندگان عمل کنید.

تورنت به کاربران وابسته است

 وقتی فایلی را از یک وبسایت دانلود می‌کنید، به‌احتمال زیاد این فایل از یک کامپیوتر واحد دریافت می‌شود. این ارتباط هاست-کلاینت، ارتباطی مستقیم و راحت است؛ اما محدودیت پهنای باند، سرعت پایین و حتی حذف محتوا، از معایب آن هستند. در بدترین حالت اگر یک فایل تنها روی یک هاست باشد، فقط با حذف آن می‌توان دسترسی تمام کاربران را قطع کرد.

تورنت مشکلات سرعت و دسترسی به فایل‌ها را به‌خوبی حل کرده است

تورنتینگ به‌خوبی مشکلات سرعت و در دسترس بودن فایل‌ها را برطرف کرده است. شما با تورنت کردن، فایل را نه از یک منبع واحد، بلکه از چندین هاست دریافت می‌کنید. بعلاوه هر کاربری که فایل را دریافت می‌کند، پس از دانلود به یک منبع دریافت (سیدر) تبدیل می‌شود و دریافت فایل را برای کاربران بعدی آسان‌تر می‌کند. به بیان ساده هرچه کاربران بیشتری از پروتکل بیت‌تورنت استفاده کنند، این پلتفرم قوی‌تر می‌شود. این حقیقت یکی از دلایل افزایش محبوبیت و تعداد کاربران تورنت در سال‌های اخیر است.

در هنگام تورنت کردن، همیشه به یاد داشته باشید که شما عضوی از یک جامعه هستید. تا آنجا که می‌توانید وظیفه‌ی سید کردن را انجام دهید، نسبت خود را حفظ کنید و اطرافیان خود را نیز به استفاده از این شبکه تشویق کنید.


آیا تورنت کردن قانونی و امن است؟ 

هر فناوری جدید، موانع خاص خود را دارد و بیت‌تورنت نیز از این قاعده مستثنا نیست. از همان ابتدا که این فناوری رشد کرد، کاربران زیادی برای اشتراک محتوای غیر قانونی اعم از آثار مشمول کپی‌رایت مانند فیلم‌ها و سریال‌ها از آن استفاده کردند. این رفتارها باعث شد افکار عمومی، تورنت کردن را به چشم یک رفتار غیر قانونی ببینند که تا حدودی ناعادلانه است. بیت‌تورنت کاربردهای قانونی زیادی دارد. به‌عنوان مثال می‌توان اشتراک‌گذاری فایل‌ها بدون نیاز به سرور و همچنین اشتراک آسان اطلاعات میان هم‌کلاسی‌ها و کارمندان را مثال زد. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که تورنت کردن در ذات خود عملی قانونی است؛ اما مانند هر ابزار دیگر می‌توان استفاده‌های غیر قانونی نیز از آن انجام داد.

نکته‌ای که باعث زنده ماندن تورنت شده این است که وبسایت‌های تورنت از هیچ فایلی میزبانی نمی‌کنند. شما با تورنت کردن از کاربران دیگر فایل می‌گیرید و هیچ چیز در داخل ترکرها یا ایندکسرها ذخیره نمی‌شود. در نتیجه کل این جامعه از لحاظ قانون و درستی عملکرد در محدوده‌ای خاکستری باقی خواهد ماند.

مانند هر ابزار دیگر، تورنت نیز جنبه‌های مثبت و منفی دارد

کاربران تورنت باید در نظر داشته باشند که فضای تورنت مثل استفاده‌ی عادی از اینترنت، خطراتی مانند دریافت ویروس یا بدافزار دارد. بسته به ایندکسری که استفاده می‌کنید، احتمال آلوده شدن به این موارد، کمتر یا بیشتر خواهد بود. خطر دیگر این است که فایل‌ها عمدا یا سهوا اسامی اشتباه خواهند داشت. تمام این موارد بدان معنا است که دریافت فایل از تورنت نیازمند احتیاط خاص خود است.


حفظ امنیت در زمان تورنت کردن


از نرم‌افزار آنتی‌ویروس استفاده کنید. آنتی‌ویروس‌ مانند خط مقدم کامپیوتر شما در برابر خطرات اینترنتی عمل می‌کند. همیشه در زمان جستجو، دانلود و اجرای فایل‌های تورنت، آنتی‌ویروس خود را در حالت فعال نگه دارید.

محتوای غیر قانونی دانلود نکنید. دانلود محتوای مشمول قانون کپی‌رایت مانند موسیقی و فیلم، شما را در موقعیت خطر قرار می‌دهد. البته در کشورهای مختلف با قوانین کپی‌رایت مختلف، خطر این مورد متغیر است.

ترکرهای عمومی را به دقت انتخاب کنید. اینکه تورنت خود را از چه منبعی دریافت کنید بسیار مهم است. منابع معتبر و مشهور از نسخه‌های زیرزمینی امن‌تر هستند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان هیچ منبعی را به‌طور کامل تأیید کرد.

از ترکرهای خصوصی استفاده کنید. نیاز به ثبت نام و تأیید هویت، ترکرهای خصوصی را از خطرات و افراد نفوذگر دور نگه می‌دارد. اگر بتوانید در این ترکرها عضو شوید، امنیت شما بیشتر تأمین خواهد شد.


نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.